Raport firm Castrol i TomTom wskazuje, że jakość poruszania się autem, czyli także wskaźnik stop-start są w Warszawie niemal identyczne jak w Nowym Jorku. W obu miastach kierowcy zatrzymują się i ruszają ok. 16 tys. razy w ciągu roku. Dla porównania – w Krakowie wskaźnik stop-start wynosi 13 800. A każde zatrzymanie i ponowne ruszenie to obciążenie dla silnika.
Według inżynierów firmy Castrol jazda w ciągłym trybie zatrzymywania się i ruszania może nasilać powstawanie mikroskopijnych uszkodzeń, przyspieszając zużycie silników samochodowych. W tak niekorzystnych warunkach kluczowe elementy jednostki napędowej mogą się wtedy zużywać o 2/3 szybciej niż w czasie jazdy.
Dobry olej może ograniczyć zużycie silnika, ale musi cały czas pokrywać chronione elementy mechanizmu. Castrol Magnatec, dzięki inteligentnym molekułom, lepiej zabezpiecza kluczowe elementy silnika podczas pracy w trudnych warunkach, np. zaraz po uruchomieniu, czy w korku. Może być idealnym rozwiązaniem dla osób, które codziennie poruszają się w intensywnym ruchu ulicznym.
A z kim zbadać, z jakimi obciążeniami silniki muszą się zmierzyć w gęstym ruchu w dużych miastach, jeśli nie z producentem nawigacji? TomTom jest od lat wiodącą marką w dziedzinie nawigacji GPS, Castrol jest znany z olejów, które pomagają chronić silniki przed zużyciem - decyzja o wspólnym przedsięwzięciu była oczywista. Wspólne badanie Castrol i TomTom przeprowadzono, by potwierdzić prognozy firmy Castrol dotyczące liczby cykli stop-start. Okazało się, że w wielu miastach jest pod tym względem o wiele gorzej niż zakładano.
„Roczna liczba sekwencji stop-start znacznie przekroczyła nasze wstępne oczekiwania, w niektórych przypadkach niemal dwukrotnie! Oznacza to, że po świecie jeździ znacznie więcej kierowców, którzy potrzebują chronić silniki swoich aut przed konsekwencjami jazdy w trybie „zatrzymanie - ponowne ruszanie”, np. stosując olej Castrol Magnatec” – powiedział Gareth Bracchi, starszy technolog z Castrol.
Warunki jazdy w dużych miastach wciąż się pogarszają – rośnie liczba samochodów, a tempo rozbudowy sieci dróg jest znacznie wolniejsze. Efektem są coraz większe obciążenia silników. Trwałości silników nie służy zarówno ciągłe zatrzymywanie się i ruszanie, jak i praca na biegu jałowym.
Najgorzej jeździ się w stolicach Turcji, Meksyku i Rosji. Kierowcy w tych miastach zatrzymują się i ruszają średnio 30 tys. razy w ciągu roku. Oznacza to, że w Stambule samochody zatrzymują się średnio co 35 sekund, a w przeliczeniu na kilometr liczba cykli stop-start wynosi 2,6. W Warszawie te wskaźniki wynoszą odpowiednio: 54,3 s i 1,35, a w Krakowie – 63,3 s i 1,15.
„Wyniki badań są interesujące, a współpraca z firmą Castrol w celu stworzenia indeksu okazała się bardzo odkrywcza. Największa liczba postojów w Stambule odpowiada wysokiemu poziomowi zakorkowania tego miasta, a kolejne miejsca zajmują Meksyk i Moskwa, które również zmagają się z codziennymi zatorami na drogach. Natomiast jazda po Rotterdamie wiąże się z najmniejszą liczbą wymuszonych postojów, ponieważ miasto to jest zakorkowane w umiarkowanym stopniu” – komentuje Ralf-Peter Schäfer, kierownik ds. ruchu ulicznego w TomTom.
Raport przygotowywany był w lipcu i sierpniu br. na podstawie udostępnionych anonimowo przez użytkowników danych z systemów GPS zainstalowanych w pojazdach. Liczba przejazdów w danym regionie, a także czas ich trwania zostały zebrane w 50 miastach świata przez TomTom. Uwzględniono w nich przejechany dystans i łączną liczbę zatrzymań, co pozwoliło uzyskać średnią liczbę zatrzymań na kilometr w regionie i czas pomiędzy kolejnymi zatrzymaniami. Dziennie do badania pozyskiwano blisko 6 miliardów punktów pomiarowych, nawet po kilkanaście tysięcy z jednego urządzenia GPS. Od 2006 roku, kiedy TomTom rozpoczął zbieranie danych, zarejestrowano 9 bilionów pomiarów.
Wyniki współpracy firm Castrol i TomTom wykorzystane zostaną również w pracach nad dalszym rozwojem olejów silnikowych. Należy spodziewać się, że liczba sekwencji stop-start w poruszaniu się po największych miastach nie będzie malała, a opracowanie kolejnych olejów silnikowych, jeszcze lepiej chroniących silniki naszych aut, stanie się koniecznością.
Więcej informacji pod adresem: http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040699&contentId=7074464
miasto | łączna liczba cykli stop-start | średnia liczba zatrzymań na samochód rocznie |
Stambuł | 21 596 566 | 31 200 |
Meksyk | 17 999 273 | 30 480 |
Moskwa | 1 385 513 | 29 520 |
Pekin | 64 941 | 28 200 |
Sankt Petersburg | 429 908 | 28 080 |
Rzym | 30 513 339 | 28 080 |
Dżakarta | 522 073 | 28 080 |
Bangkok | 309 197 | 26 040 |
Szanghaj | 252 607 | 24 960 |
Surabaya | 31 196 | 24 360 |
Guadalajara | 2 712 922 | 24 360 |
Mediolan | 25 534 082 | 23 040 |
Buenos Aires | 9 983 192 | 22 920 |
Manchester | 10 521 105 | 22 680 |
Madryt | 42 485 068 | 22 320 |
Amsterdam | 14 633 252 | 22 320 |
Sao Paulo | 102 189 603 | 22 200 |
Londyn | 225 644 745 | 21 000 |
Barcelona | 41 199 071 | 20 400 |
Kaohsiunga | 2 150 839 | 20 280 |
Taipei | 8 113 321 | 20 040 |
Johor Bahru | 467 398 | 19 800 |
Hong Kong | 862 288 | 19 680 |
Cordoba | 473 588 | 18 120 |
Ankara | 5 963 224 | 17 880 |
Paryż | 296 090 725 | 17 520 |
Phuket | 18 391 | 17 400 |
Warszawa | 7 075 404 | 16 200 |
Rio de Janeiro | 19 517 721 | 16 200 |
Berlin | 48 478 293 | 16 200 |
Nowy Jork | 62 028 327 | 15 480 |
Kraków | 2 298 441 | 13 800 |
Sztokholm | 5 110 227 | 13 680 |
Singapur | 9 610 879 | 13 680 |
Sydney | 45 550 971 | 13 200 |
Vancouver | 7 216 008 | 12 600 |
Lyon | 26 042 523 | 10 920 |
Hamburg | 28 564 290 | 10 800 |
Dubaj | 282 844 | 10 200 |
Kuala Lumpur | 1 798 523 | 9960 |
Johannesburg | 40 088 722 | 9840 |
Wellington | 956 014 | 9480 |
Auckland | 6 466 118 | 9360 |
Los Angeles | 17 898 857 | 9000 |
Melbourne | 35 979 611 | 8760 |
Cape Town | 9 699 280 | 8760 |
Toronto | 20 024 752 | 8520 |
Goteborg | 1 849 933 | 7800 |
Abu Zabi | 169 795 | 6840 |
Rotterdam | 16 180 627 | 6120 |
Link do strony artykułu: https://wm2.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/po-warszawie-jezdzi-sie-jak-po-nowym-jorku